Sunday, 13 March 2016

Jangan Curi Suamiku 6







“Hana termenung apa sampai mama panggil pun tak dengar?” Datin Aina menegur. Tubuhnya mendekati Hana yang terkejut dengan kehadirannya.

Hana senyum. Dia pandang wajah tua Datin Aina penuh kasih. Wanita inilah yang membelanya sejak kecil. Menghadiahkannya kasih dan sayang yang tak berbelah bahagi walaupun dia sekadar anak angkat.

“Tak ada apa-apalah mama. Hana cuma terfikir sampai bila perkahwinan Hana akan bertahan. Hana tak rasa…”

“Jangan cakap macam tu sayang. Baru sehari berkahwin takkan nak mengalah. Hana kena fikir cara untuk pertahankan rumah tangga Hana. Cara untuk tambat hati Am.”Datin Aina usap bahu Hana. Dia tahu Hana tertekan. Melayari bahtera perkahwinan bersama dengan seseorang yang tiada rasa cinta sememangnya agak sukar.

“Nak tambat macam mana mama? Pandang Hana pun Am tak nak. Senyum lagilah tak. Dia memang tak suka Hana dari dulu.” Hana senyum tawar. Sedih dengan kenyataan bahawa suaminya tidak menyukai dirinya.

“Tapi Hana boleh tukarkan dari tak suka kepada suka.”

“Macam mana mama? Dah bertahun Hana cuba buat Am terima Hana dalam keluarga ni tapi mama sendiri nampak. Sampai sekarang Hana tak berjaya. Dan Am bukan setakat tak suka Hana sekarang ni. Tapi dia benci Hana sebab Hana jadi isteri dia.”

“Am tak benci Hana.”

“Hana tak tahu. Hana buntu sangat sekarang ni.” muka Hana keruh. Dia mahu perkahwinannya dengan Aidil kekal, sehingga ke akhir hayat. Tapi dia tahu jalannya tak mudah sekiranya Aidil berterusan menolak dirinya.

Bicara dua hati antara Datin Aina dan Hana berhenti bila Aidil muncul. Segak seperti mahu keluar.

“Am nak pergi mana?” Datin Aina kerut dahi.

“Keluar. Panas duduk kat rumah ni.” balas Aidil beku. Sikit pun dia tak pandang Hana yang berada di sebelah Datin Aina.

“Bawalah Hana sekali. Kamu berdua kan dah kahwin.

Aidil tergelak sinis. Kenapa dia rasa statement mamanya sangat kelakar? Kelakar sehingga dia rasa mahu membentak marah.

“Ma… Am keluar sebab tak nak tengok muka dia dan sekarang mama suruh Aidil bawa dia? That’s not going to happen.”

“Am! Kenapa cakap macam tu? Hana isteri Am sekarang ni.” Datin Aina menegur. Pening kepala dia dengan Aidil. Tak bolehkah Aidil terima Hana selayaknya sebagai seorang isteri?

Hana usap lengan Datin Aina. Dia gelengkan kepala. Tanda tak mahu Datin Aina meneruskan kata. Dia takut keadaan akan jadi semakin tegang.

“Isteri yang Am sendiri tak nak. Jadi seorang suami kepada seorang yang kita tak suka, mama tahu apa rasanya? Its hurt!” bentak Aidil marah. Suaranya tinggi. Kenapa semua orang tak nak faham dengan situasi yang dilaluinya?

Hana gigit bibir. Cuba menghalau sedih yang mahu singgah. Aidil terluka… sebab jadi suami dia.

“Habis Am ingat Hana tak terluka kena kahwin dengan Am? Am fikir Am seorang je yang terluka?” marah Datin Aina pula. Dia dah cekak pinggang. Kalau anaknya ini masih kecil, dah dipiatnya telinga Aidil tapi Aidil dah besar panjang. Masih mahu orang lain membebel menasihati.

Aidil mendengus kasar.

Fine, Hana terluka jadi isteri Am kan? Kalau mama nak sekarang juga Am boleh lepaskan Hana. Am pun tak suka nak simpan Hana jadi isteri Am. Am…”Kata-kata Aidil terhenti bila ada tangan menekup mulutnya. Dadanya berombak dengan emosi yang tak menentu.

Hana geleng kepala. Bibirnya bergetar. Hampir luruh jantungnya bila Aidil mahu lepaskannya. Dia tak rela…dia sayangkan Aidil. Perlahan air matanya gugur.

“Saya tak izinkan awak lepaskan saya. Saya isteri awak Am. Saya sayangkan perkahwinan kita yang baru sehari ni.” ada getar dalam suara Hana. Sungguh, dadanya sebak. Tak dapat dibayangkan jika Aidil benar-benar mahu menceraikannya.

Aidil kaku. Air mata Hana menghilangkan segala kosa kata yang ingin dimuntahkan.

Hana menurunkan tangannya. Dia mencari mata Aidil yang tajam memandangnya.

“Tak boleh ke awak sayang saya Am?” penuh harapan Hana menyoal. Dadanya berdebar hebat menunggu balasan dari Aidil. Suasana hening.

Aidil terdiam sejenak sebelum kembali berbicara.

“Kenapa soal benda yang kau tahu jawapannya Hana? Aku tak sayang kau dan aku tak akan sayang kau. Perkahwinan ni satu kesilapan Hana.” Senyuman sinis Aidil kembali terukir di bibir. Dia menapak setapak ke belakang menjauhi Hana. Dan akhirnya dia pusing. Keluar dari rumah yang menyesakkan dadanya. Dia tersengih kelat. Hatinya penuh dengan nama Milia sehinggakan tiada langsung ruang untuk Hana. Tidakkah Hana sedar itu semua?

Hana senyap. Dia dah lama sedar Aidil tak pernah sayangkannya tetapi kenapa sekarang rasa sakitnya lebih pedih? Lebih melukakan dari dulu.

Datin Aina membawa Hana ke dalam pelukan. Dan hatinya turut menangis bila Hana teresak-esak di dalam dakapannya.



P/S: sorry dear...dh lama cerita ni terperam dan sy pun tak tau nak tulis apa utk cerita ni. (-_-")


5 comments:

  1. Hanya kau dan aku bila nk sambung sis . Lame da tggu ni . Sambung please ;')

    ReplyDelete
  2. Smbung2 smua citer terbengkalai. Smpainya hati am nih. Ksian hana.

    ReplyDelete
  3. Sis bila nk sambung... Kempunan saya menunggu episode seterusnya

    ReplyDelete
  4. Sis bila nk smbg cite ni... ..huhuhu

    ReplyDelete
  5. Smbng pliss..xsbr nk bce next pge..

    ReplyDelete