Saturday 4 May 2013

Akanku Tawan Cintamu! 11




Firyal merempuh masuk bilik Alma tanpa pengetahuan sesiapa. Kalau pekerja Alma nampak pun dia tak kisah. Dia ada hal yang lebih penting untuk diberitahu pada wanita itu. Dia benar-benar terdesak ketika ini. Alma perlu ikut serta dalam rancangannya. Dia tak peduli sama ada Alma membantah. Dia tahu bagaimana mahu buat Alma tunduk dengan kemahuannya.

Alma yang sedang leka membuat kerja  terkejut bila Firyal muncul di biliknya. Berani betul Firyal terjah biliknya.

“ Siapa izinkan awak masuk sini?” Alma berdiri. Boleh tak kalau dia baling cawan yang berada di mejanya ke muka Firyal? Jengkel sungguh dia dengan lelaki itu.

“ Aku nak jumpa kau.” Kalau nak tunggu Alma izinkan dia masuk alamatnya sampai ke tua pun dia tak akan dapat masuk berjumpa dengan Alma.

“ Keluar! Saya tak nak jumpa awak.” Kasar Alma membalas. Untuk apa lagi Firyal bertemu dengannya? Nak sakitkan hatinya lagi? Tak cukup ke dengan kesakitan yang Firyal hadiahkan dulu? Agaknya Firyal tak boleh hidup tenang tanpa mengganggu hidupnya.

Firyal meletakkan tangannya di meja Alma. Tubuhnya dicondongkan ke depan, hampir dengan Alma.

“ Kahwin dengan aku.” Muka Firyal serius. Dia tak main-main kali ini. Dia mahu Alma berkahwin dengannya. Dia lebih rela berkahwin dengan Alma daripada berkahwin dengan Lisa. Otaknya serabut mengenangkan permintaan mamanya yang mahu dia berkahwin dengan Lisa. Dia hanya perlu melafazkan akad je. Yang lain semua mama akan uruskan. Bulan depan dia akan bergelar suami kepada Lisa. Dia tak nak! Dia tak mahu berkahwin dengan Lisa yang hanya berpura-pura baik di hadapan orang lain. Lisa begitu pandai mengambil hati mama. Berlagak polos. Kenyataannya dia tahu apa yang disembunyikan oleh wanita itu!

What?” Alma membulatkan mata. Kahwin? Firyal mengajaknya kahwin? Adakah Firyal sedar dengan apa yang baru sahaja keluar dari mulutnya?  Lelaki ni mengigau ke sampai melamar dia tengah hari buta ni? Dia tak salah dengarkan?

Marry me.” Firyal mengulangnya sekali lagi. Alma nampak terkejut. Dia tak peduli. Dia perlu memaksa Alma. Dah tiada cara lain lagi. Dia tahu yang Alma tidak akan bersetuju, dia dapat menjangkanya. Alma begitu membencinya setelah peristiwa itu berlaku. Namun kala ini dia sudah menemui jalan buntu untuk mengelak dirinya dari berkahwin dengan Lisa.

No! Awak dah gila ke? Awak ingat saya ni siapa sampai senang-senang je awak nak suruh kahwin dengan awak? Saya tak nak.” Firyal dah gila ke? Aku tak nak kahwin dengan dia la! Seribu kali tak sudi! Alma menggeleng kepala. Nafasnya dihembus kasar.

“ Aku dah rosakkan kau jadi aku nak bertanggungjawab.” Dia perlu tenang berhadapan dengan kemarahan Alma. Biarpun Alma menolak tapi dia tak akan mengalah.

“ Saya tak minta awak bertanggungjawab pun kan?” Kenapa perlu bangkitkan hal itu lagi? Cukup lah andai 
Firyal pergi dari hidupnya, dia tak akan meminta yang lain. Lagipun dah beberapa bulan berlalu. Dia tak mengandung! Alma bersyukur. Sekurang-kurangnya dia tak mengandungkan anak Firyal.

“ Tapi aku tetap nak kahwin dengan kau.” tegas Firyal dengan keputusannya. Saat ini, dia tidak akan tunduk dengan bantahan dari Alma. Dia hanya perlu membuat keputusan dan Alma hanya perlu mengikutnya biarpun Alma tidak bersetuju.

“ Saya tak nak! Jangan harap saya nak kahwin dengan awak.” Alma membantah keras. Dia sudah mencekakkan pinggangnya. Nafasnya turun naik.

“ Sama ada kau setuju atau tak, kau tetap kena kahwin dengan aku. Aku tak perlukan persetujuan kau.” Firyal buat tak endah. Apa yang dia tahu Alma akan menjadi isterinya sedikit masa lagi.

“ Awak fikir awak tu siapa nak paksa saya? You are nobody!” tak perlukan persetujuannya? Apa Firyal ingat dia ni anak patung ke? Tiada hati dan perasaan. Lagipun Firyal bukan siapa-siapa dalam hidupnya. Lelaki itu tak ada hak untuk menentukan arah tuju hidupnya.

I’m your future husband…” sinis Firyal mengucapkan kata itu.

Since when?” Alma mengerutkan dahi. Firyal dilihatnya elok berdiri tegak di depannya. Siap seluk tangan dalam poket lagi. Dengan sut pejabatnya. Lari dari ofis ke?

“ Baru je tadi.”

“  Ikut suka hati awak nak buat apa. Just get lost from my life. Jangan libatkan diri saya dengan hidup awak. Saya tak nak ada kaitan langsung dengan awak.”

“  By the end of this month you’ll marry me!” Tegas Firyal bersuara. Dia tetap mahu Alma menjadi isterinya. Jangan harap dia akan pergi dari hidup wanita itu.

Nonsense ! Saya tak akan kahwin dengan awak! Lelaki macam awak ni tak layak untuk dibuat suami. Nak tengok muka awak pun saya benci inikan pula nak tinggal sebumbung dengan awak.” Kasar Alma membalas.

“ Habis kau ingat ada lelaki lain yang sanggup terima kau? Kau tak sedar ke yang kau dah tak suci?” Firyal rasa terhina bila Alma mengatakan yang dia tak layak untuk dijadikan suami. Teruk sangat ke dia?

“ Firyal!!!” Alma mengetap gigi. Kesabarannya makin menipis.

Firyal tersenyum mengejek.

“ Kau patut bersyukur yang aku nak bertanggungjawab. Sekurang-kurangnya aku tak lepas tangan.”

“ Lagi satu…”

Firyal mendekati meja Alma dan melabuhkan kedua tangannya di situ. Badannya dicondong ke depan. Merapati Alma yang jelas marah.

“…ibu kau masih tak tahu yang kau dah tak suci kan?” penuh makna Firyal bertanya. Dia tersenyum kemenangan.

“ Apa yang awak cuba nak buat?” Alma panik. Firyal nak beritahu ibu? Tak boleh! dia tak mahu ibunya  tahu. Pasti remuk hati ibunya jika tahu tentang perkara ini. Kepercayaan ibu terhadapnya akan lenyap. Dahinya mula merintik dengan peluh. Bilik yang sejuk sudah mula terasa bahang.  Tangannya menggigil.

“ Kau nak ke kalau aku cakap kat ibu kau yang anak kesayangannya ni dah rosak. Kau rasa, apa penerimaan ibu kau. Dia sanggup terima tak?” Firyal dapat tangkap riak kerisauan dari riak muka Alma. Alma pasti tak mahu dia ceritakan tentang peristiwa itu pada ibunya. Dia tersenyum. Alma akan tunduk juga pada kemahuannya.

“ Awak jangan cuba nak ugut saya.” suara Alma hampir tersekat di kerongkong.

“ Kalau kau tak nak ibu kau tahu tentang benda ni, better kau kahwin dengan aku. So, tak ada siapa pun yang akan tahu pasal benda ni. Esok aku datang rumah kau, kita beli cincin.” Tanpa menunggu balasan daripada Alma, Firyal keluar dari bilik itu.

Alma termangu seorang diri. Tiba-tiba je dia tak boleh berfikir. Patut ke dia turutkan saja kehendak Firyal untuk mengahwini lelaki itu? Alma buntu. Macam mana kalau Firyal mengotakan apa yang dia cakap tadi? Firyal akan beritahu ibu yang dia dah tak suci lagi…Alma terduduk memegang kepala. Kenapa mesti dia dipertemukan dengan dengan Firyal? 


Bersambung...

No comments:

Post a Comment