Friday 11 September 2015

Cerpen: Menahan Rindu 1





“Bos kau ada kat dalam ke Aimi?” Natrah berdiri di depan meja Aimi. Dia cuba intai ofis Naufal tetapi perbuatannya sia-sia kerana dia langsung tak boleh nampak kelibat Naufal disebabkan cermin yang bertinted.

“Ada tapi kau jangan kacau dia lebih-lebih hari ni sebab mood dia tak berapa baik. Pagi ni muka dia kelat macam kopi pekat. Masam mencuka. Gaduh dengan girlfriend agaknya.” Memang pun muka Naufal masam pagi ni. Tegur dia pun tidak. Laju masuk bilik. Pintu pun Naufal hempas kuat. Terkejut dia yang masa itu sedang makan biskut chipsmore. Nasib tak tercekik!

Natrah mencebik.

“Perkataan girlfriend jangan sebut. Alergik aku dengar. Lagipun kan aku dah cakap yang bos kau tu akan kahwin dengan aku je. Ada faham?” Dia dah separuh mati sayangkan Naufal. Jangan haraplah dia akan benarkan Naufal kahwin dengan orang lain selain dia. Dia akan pikat Naufal habis-habisan. Perigi cari timba? Ah, tak jadi kudis pun bagi dia…

“Kau jangan nak berangan sangat  boleh tak Natrah? Dari dulu lagi kau cakap ayat yang sama tapi aku tengok sampai sekarang bos aku tu tak pandang kau pun. Ada faham?” pening kepala dia layan kerenah Natrah yang terlalu sukakan Encik Bos. Sampai lelaki lain yang cuba ayat Natrah dipandang sepi oleh wanita itu. Cuma sayang bila Encik Bos tak membalas cinta Natrah.

“Alah, memanglah sekarang dia tak pandang tapi nanti lama-lama dia pandanglah. Lagipun kan orang cakap yang kata-kata tu satu doa. Kau pun doa-doakanlah jodoh aku dengan bos kau panjang. Nanti aku suruh dia naikkan gaji kau.”

“Siapa yang nak naikkan gaji?” Tiba-tiba Naufal muncul. Dia hairan bila muka Aimi cuak semacam, Natrah saja yang masih lagi selamba.

“Erk…Encik Naufal.” Aimi dah tergagap. Alamak, macam mana dia boleh tak perasan yang bos dia keluar dari bilik? Itulah… seronok sangat bersembang!

“Awaklah…” Natrah dah tersenyum manis. Mestilah kena manis. Kekasih pujaan ada di depan mata!

“Apa awak-awak? Sekarang  kita dekat pejabat dan awak sepatutnya panggil saya Encik Naufal.” Tegas Naufal menegur. Dia merupakan salah seorang pengurus di syarikat ini dan sememangnya Natrah patut memanggilnya Encik Naufal.  Bukannya berawak-awak. Sakit hati dia dengan minah senget yang tak faham bahasa ni.

Natrah tergelak kecil. Dia tak takut langsung dengan suara tegas Naufal. Dia dah ketawa geli hati tengok Aimi yang dah diam menikus buat kerja. Alah, Naufal tak makan orang, dia makan nasi!

“Tak romantiklah panggil Encik Naufal. Panggil awak barulah romantik.” Lembut suara Natrah. Kenapa Naufal nampak sangat comel dan kacak hari ni? Eh hari-hari pun Naufal kacak cuma hari ni je terlebih kacak di matanya. Ah, parah kau ni Natrah!

Naufal mendengus. Mukanya bertambah kelat.

“Kalau dah gatal sangat nak beromantik, awak kahwin cepat-cepat. Jangan nak menggatal dengan saya. Saya tak suka tahu.” keras ayat Naufal. Memang pun dia tak suka Natrah. Dia rimas!

“Kalau macam tu…jom kita kahwin.” Natrah tersengih lagi. ‘Please… setuju. Saya janji akan buat awak bahagia. 44kali janji…’ nakal bisikan suara hati Natrah.

“Awak jangan nak mengarut pagi-pagi ni. Dah teringin sangat nak makan kasut saya?” kasar ayat Naufal. Natrah memang dah hilang akal agaknya. Boleh pula dia ajak kahwin. Depan staf dia yang lain pula tu… bertambahlah bengang Naufal yang sememangnya bengang dengan Natrah dari dulu.

“Awak marah-marah macam ni pun saya tetap sayang awak tau. Sebab awak nampak comel. Sangat!” betul dia tak tipu yang Naufal buatlah gaya apa pun, di matanya Naufal tetap comel.

“Awak dah gila ke Natrah? Ada wayar putus kat kepala awak?” boleh tak dia pecat Natrah sekarang juga?

“Saya gilakan awaklah Naufal.” Natrah senyum manis.

“Just shut up.”


                                                                        ***


Jealous ke?”

“Tak langsung.” Tenang suara Natrah. Sesekali dia jeling juga Naufal dengan wanita yang tak diketahui nama.  Selagi belum ada scene pegang-pegang, selagi itu dia boleh kekal tenang. Tapi kalau sampai tangan perempuan tu naik pegang-pegang Naufal kesayangannya… dia akan menyerang. Buat-buat tertampar ke. Tertumpah air ke. Tertendang ke dan segala macam ‘ter’ lah ceritanya.

“Kata cinta tapi takkan tak ada rasa cemburu langsung. Dia lunch dengan perempuan lain depan kau. Kalau aku…confirm perempuan tu dah kena jirus dengan air.” Aimi pelik. Bukan Natrah cinta mati ke kat bos dia yang handsome tu tapi kenapa riak cemburu langsung tak terbias di wajah lembut Natrah?

 “Setakat lunch apalah sangat. Lainlah kalau dia bersanding dengan perempuan tu. Kalau yang tu haruslah aku patah hati. Aku hantar notis berhenti 24jam terus!”

“Tapi perempuan tu cantiklah Natrah. Kalah kau.” Aimi pandang lagi wanita di samping Naufal. Memang cantik. Wajah pan asian … macam model. Cantik sikitlah dari Natrah. Eh, tapi Natrah pun cantik juga.

Natrah mencebik.

“Cantik tu subjektif okay. Lagipun aku tak rasa yang Naufal pandang pada rupa.”

“Mana kau tahu?”

“Sebab dia kan suka aku yang tak cantik ni.” Natrah tergelak kecil. Hakikatnya sampai sekarang Naufal tak pernah pandang dia. Sabar ye Natrah. Mama pesan, kalau kita nak sesuatu kita kena berusaha dan bersabar. Jadinya… dia kenalah bersabar dalam memikat hati Naufal yang mahal tu.

“Sengal. Tak habis-habis dengan perasan dia. Jomlah balik ofis. Dah nak habis waktu lunch ni.” Aimi tengok jam kat pergelangan tangan. Sudah hampir pukul dua petang. Nasiblah ofis mereka dekat sahaja dengan restoran ini. Kalau tak, jenuh juga nak terkejar-kejar.

Natrah nampak sesuatu di atas meja Naufal. Dahinya berkerut. Eh, tak boleh jadi ni.

“Kau pergi bayar kat kaunter dulu. Aku nak pergi jumpa Naufal kejap.” Terus dia bangun sebelum sempat Aimi menahan

“Eh, nak buat apa?” Aimi panik. Tapi Natrah tetap pergi meninggalkannya termangu-mangu. Janganlah Natrah buat sesuatu yang bakal memalukan diri sendiri.

“Hai awak…”

Naufal angkat kepala. Sudu dan garfu yang tadinya menguis makanan di pinggan turut terhenti. Dan bila wajah Natrah terpampang di depannya, wajah Naufal turut berubah. Masam…

“Awak makan spageti? Bukan awak tak suka makan spageti ke?” Natrah duduk di depan Naufal dan tarik pinggan Naufal. Kemudian dia panggil Azman yang kebetulan lalu di sebelah mereka. Pekerja di Restoran Singgah Selalu.

“Dik, akak nak order nasi goreng paprik satu. Cepat sikit ye. Kesian cik abang akak, mati kelaparan dia nanti.” Dia tak pedulikan renungan maut Naufal dan juga muka wanita cantik di sisi Naufal yang turut berubah.

“Demi kak Natrah, sekarang juga saya suruh diorang masak.” Laju Azman ke belakang demi memenuhi permintaan Natrah yang digelarnya Akak cantik tapi selamba.

“Kenapa dengan awak ni Natrah?” soal Naufal geram. Tak percaya sampai ke sini pun Natrah boleh kacau dia. Tak boleh ke walau sehari Natrah tak mengganggunya? Gila dia jadinya!

“Kalau Cik Vogue nak tahu, Naufal tak suka makanan macam ni sebab dia ni tekak melayu. Tak boleh nak makan makanan pelik macam spageti ni.” Natrah buat tak dengar dengan soalan Naufal. Sebab dia sayang Naufal lah dia order makanan lain. Itupun nak marah. Okay, dia akan anggap yang Naufal cuma marah-marah sayang.

“So, apa kaitan dengan you?” Wanita yang bernama Syatilla dah memeluk tubuh. Jengkel dan meluat dengan wanita bertudung di depannya. Kalau tak dikenangkan Naufal ada sekali, mungkin pipi wanita yang bernama Natrah dah berbirat kesan tamparannya.

Of course ada kaitan. Saya tak nak bakal suami saya sakit perut sebab makanan yang awak order ni. Saya sayang dia tahu.” Natrah membalas. Senyuman terukir di bibir merahnya. Nak kata dia tak tahu malu? Whatever… ada dia kisah?

“Natrah!”

“Ya sayangku Naufal?” Natrah angkat kening pandang muka Naufal yang sudah merah. Marah dan malu mungkin.

Dear, you jangan perasan boleh tak. Naufal tak suka you pun. Please, jangan jatuhkan maruah you kat sini. Now, can you please leave us? I rasa semak tengok you kat sini.”

Whateverlah minah celup.” Natrah angkat bahu. Dia bangun dari duduk dan ambil pinggan Naufal yang masih lagi penuh dengan Spageti.

“Awak tunggu makanan awak sampai. Spageti ni biar saya bawa balik bungkus untuk saya. Okay, jumpa awak kat ofis nanti.”

Wait Natrah…”

Yes dear? Oh… I forgot that words.” Natrah menepuk dahi. Dia geleng kepala. Dia lupa nak cakap pada Naufal hari ni.

What?” Soal Naufal. Dahinya turut bekerut.

I love you.” Natrah tersenyum lagi.

Dan Naufal terkelu manakala Syatilla betul-betul rasa ingin menampar wajah Natrah.




Bersambung...

P/S: Just random story... saya main tulis je. no plot, xsure nak jln cerita yang macam mana tapi tangan gatal nak tulis walau tak banyak :)

memang saya nak stop tulis tapi entah... saya rasa...hmmm. nak menulis juga kadang-kadang tu. mengada sungguh saya ni kan? hahaha... jangan marah ye.. nanti kena jual (^_^)



8 comments: