Monday 17 June 2013

Akanku Tawan Cintamu! 13





Alma melangkah dengan perasaan geram yang menggunung tinggi. Mulutnya terkumat-kamit mengutuk Firyal itu dan ini.

“ Ingat aku tak ada rasa malu ke pergi mall pakai macam ni? Dia pakai smart tapi aku mandi pun tak sempat. Sempat basuh muka je. Huh!” Alma bersuara perlahan. Dia menjeling Firyal yang berada di sebelah. Ingin saja dia menjulurkan kaki, biar Firyal tersungkur. Sepadan dengan sakit di hatinya saat ini.

“ Ikut kepala dia je. Dia ingat aku ni tunggul kayu agaknya. Langsung tak boleh nak bersuara.” Sekali lagi Alma merungut. Tangannya meramas geram hujung cardigan yang dipakainya.

Bayangkan dalam masa lima minit dia perlu berkejar masuk ke dalam rumah untuk mengambil dompet tanpa sempat dia membersihkan badan terlebih dahulu! Siapa yang tak geram. Tengoklah apa yang dia pakai sekarang ini. Seluar tidur dan baju kartun mickey mouse berserta cardigan berwarna hitam. Dengan tudungnya yang sudah senget benget, membuatkan Alma ingin menggali lubang untuk bersembunyi di dalamnya.

Dia benar-benar tidak selesa dengan keadaannya sekarang ini. Tak pernah-pernah dia keluar rumah tanpa mandi terlebih dahulu. Tapi disebabkan Firyal, dia telah mencipta satu rekod baru. Keluar rumah tanpa mandi! Ini memang kerja gila.

Hampir saja dia tidak mengangkat kepala kerana malu dengan pandangan orang ramai, dia nampak akan pandangan sinis yang orang ramai lemparkan kepadanya.

Alma mengeluh. Disebabkan kehendak gila Firyal, dia pula yang terpaksa menanggung malu. Firyal pulak, hanya selamba. Memanglah Fiiryal tak rasa malu sebab bukannya Firyal yang menjadi dirinya.

“ Sudah-sudahlah tu kutuk aku. Kau jugak yang dapat dosa kering.” Sindir Firyal.

Whatever…” Alma mencebik. Kalau Firyal tak buat perangai, dia pun tak ada hati nak mengutuk Firyal. Nak sebut nama lelaki itu di bibirnya pun dia tidak mahu.

“ Mulut kau tak penat ke dari tadi bercakap. Aku yang dengar dari tadi pun penat.” Tegur Firyal. Bukannya dia tidak dengar dari tadi Alma mengutuknya. Terbakar jugaklah hatinya tapi dia tidak berniat untuk menyuruh Alma diam. Dibiarkan wanita itu membebel seorang diri. Sangkanya Alma akan senyap tapi Alma masih lagi merungut. Firyal menggeleng kepala.

Dia dengar ke dari tadi aku kutuk dia. Ah, pedulikan. Kalau Firyal kecil hati sekalipun dia tidak mahu ambil peduli.  Bukan Firyal yang menanggung malu.

“ Lepas beli cincin kita terus balik. Aku tak boleh lama-lama. Aku ada hal kejap lagi.” Firyal bersuara sambil menelek jam yang dipakainya di pergelangan tangan. Dia hanya mempunyai masa selama dua jam sahaja untuk diluangkan bersama Alma kerana setelah itu dia perlu pergi untuk menyelesaikan sedikit urusan.

Firyal menoleh di sisi bila Alma hanya diam. Tiada tanda Alma ingin membalas.  ‘Aku cakap dia buat pekak pulak.’ Rungut hati Firyal.

“ Kau dengar tak apa yang aku cakap ni?” sedikit keras Firyal bertanya bila Alma tidak menjawab.

“ Hmmm.” Alma mengetap bibir sebelum menjawab. 

Alma membuang pandang. Fikirannya kembali sesak bila memikirkan dia perlu berkahwin dengan Firyal. Dia tidak berani mengambil risiko untuk hidup bersama dengan lelaki itu. Dia tidak dapat bayangkan bagaimana hidupnya kelak bersama Firyal. Dengan perangai Firyal yang begini, mustahil dia boleh hidup bahagia.

“ Ada emas ke kat dalam mulut kau tu sampai nak jawab pun berat mulut?”

“ Memang ada emas pun. Sebab tu saya malas nak jawab. Takut emas ni terkeluar.” Balas Alma tidak mahu kalah.

“ Cakap sikit nak melawan. Kalau dah kahwin nanti tahulah aku macam mana nak diamkan mulut kau. Masa tu kau nak menjawab pun kena fikir dua tiga kali.” Firyal mengugut.

“ Pleaselah…itu pun kalau kita jadi kahwin.” Alma mencebik. Dalam hatinya berdoa panjang supaya jodohnya tiada dengan Firyal.

“ Bukan kalau tapi kita memang akan kahwin. Aku akan jadi suami kau dan kau akan jadi isteri aku. Kau patut ingat benda tu dalam otak kau yang tak berapa nak besar tu.”

Alma diam. Dia tiada hati untuk bertekak dengan Firyal. Walau macam mana pun dia tetap akan kalah kerana Firyal bukannya lelaki yang suka beralah. Jadi berdiam diri adalah lebih baik untuk mengurangkan sakit hatinya.

Tiba di sebuah kedai kaki Alma terpaku. Hanya Firyal yang masuk. Alma masih lagi berkira-kira sama ada dia patut serta dalam rancangan Firyal untuk mengahwininya.

“ Yang kau tercongok lagi kat luar tu kenapa? Nak suruh aku bentang red carpet baru kau nak masuk ke?” Firyal kembali muncul bila menyedari  Alma masih berdiri di luar.

“Aah.. memang pun saya nak awak bentang red carpet baru saya nak masuk.” Alma memeluk tubuh.

“ Kau tak payah nak loyar buruk sangatlah. Masuk cepat. Aku tak ada masa nak layan kerenah kau.” Firyal menekan suaranya. Tidak boleh ke Alma menurut sahaja arahannya tanpa banyak soal. Dari tadi Alma hanya tahu melawan cakapnya. Pening kepala dibuatnya.

“ Siapa suruh layan. Tak ada siapa pun yang suruh kan.”

Firyal mendengus kasar.

“ Baik kau masuk sebelum aku yang dukung kau masuk.” ugut Firyal geram. Alma memang nak kena sangat dengan dia agaknya.

“ Buatlah kalau berani.” Alma mencabar. Dia tersenyum mengejek. Firyal tidak akan berani menyentuhnya di hadapan khalayak ramai. Namun senyumannya mati bila Firyal datang menghampirinya dan sedikit menunduk seolah-olah ingin mencempungnya.

Don’t touch me!” Alma menjerit kecil.  Dia menjarakkan dirinya dari Firyal. Dadanya yang terasa ingin meletup kerana marah. Firyal memang sengaja mahu menjatuhkan maruahnya di hadapan orang ramai.

 “ Tadi kau jugak yang suruh aku dukung kau. Bila aku nak dukung kau marah pulak. Cakap tak serupa bikinlah kau ni.” Firyal puas bila wajah di hadapannya sudah bertukar merah. Ingat dia tak berani ke? Jangan dicabar lelaki sepertinya kerana dia tak akan teragak-agak untuk melakukannya.

“ Awak memang dah gila.” Tertahan-tahan nafas Alma menahan marah. Sungguh, jika dia mempunyai kuasa sudah lama dia melenyapkan Firyal dari bumi!

 “Kalau kau tak nak aku dukung kau baik kau masuk cepat.” Ujar Firyal tegas. Alma mengecilkan matanya. Hatinya panas bila Firyal tersenyum sinis. Rasa nak disiat-siat mulut lelaki itu biar tak boleh tersenyum lagi!

Dengan perasaan yang menggunung marah terhadap Firyal. Dia tetap masuk ke dalam kedai tersebut. Dia belum cukup gila untuk membiarkan Firyal mencempungnya di hadapan orang ramai.

Di hadapan mereka kini terpamer pelbagai jenis dan bentuk cincin. Juru jual wanita itu mengeluarkan
kesemua jenis cincin yang dikatakan mendapat permintaan tinggi daripada pelanggan lain.

“ Kulit your wife putih. Jarinya pun cantik dan runcing.  Semua design masuk dengan dia.” Puji jurujual yang bernama Sofea itu. Dia tersenyum manis. Kena la senyum manis, nak beli jiwa pelanggan la katakan!

Alma dah memandang tajam wajah wanita itu. Membara hatinya bila digelar isteri Firyal.

I’m not his wife.” Alma menjawab geram. Tak pasal-pasal je jurujual ni ingat dia ni isteri Firyal. Hancur hidupnya jika dikurniakan suami seperti Firyal. Muka memang perfect, badan sasa tapi akhlak? Zero… entah dah berapa ramai anak dara yang dah Firyal rosakkan agaknya.

Owh, I’m sorry. Bakal isteri ya?” teka jurujual itu lagi. Dia masih lagi tersenyum mesra. Sesekali matanya jatuh pada wajah tampan Firyal. Hampir tergelincir hatinya kerana paras rupa Firyal yang begitu sempurna . Beruntung gadis di hadapannya ini kerana memiliki lelaki seperti Firyal. Pasti ramai yang cemburu.

“ Bakal isteri pun tak.” Pantas Alma membalas. Kenapa jurujual ni banyak mulut pula hari ni. Bikin hatinya semakin panas je hari ni.

Sofea dah menggarukan kepalanya yang tidak gatal. Pasangan di hadapannya ini bergaduh ke? Wajah gadis di hadapannya ini sangat kelat tapi wajah si lelaki hanya tenang. Langsung tidak terkesan dengan bicara si gadis. Mungkin mereka sedang bergaduh dan sekarang ini si lelaki sedang dalam proses memujuk hati si gadis dengan menghadiahkan cincin. Berharap agar hati si gadis akan reda dengan cincin yang harganya bukan sedikit.

Firyal berdehem sedikit. Dia langsung tidak mengalihkan pandangannya daripada cincin di hadapannya.

“ You jangan ambil hati sangat dengan apa yang tunang I cakap. Biasalah, perempuan memang macam ni bila bendera jepun dia tengah naik. Kan?” selamba Firyal bersuara.  Dia tersenyum sinis.

Terbeliak mata Alma dengan kenyataan berani mati Firyal. What? Bendera jepun? Firyal memang dah lebih…

“ Awak jangan nak cari pasal dengan saya . Saya smackdown awak kat sini baru awak tahu.” Alma berbisik perlahan. Tajam matanya menikam tingkah Firyal yang selamba.

“ Try la buat kalau kau berani. Badan kurus macam ni ada hati nak ‘belasah’ aku. Sedar diri sikit. Nanti bukan aku yang kena dengan kau tapi kau pulak yang kena dengan aku.”

“ Kenapa? Awak nak pukul saya?” Tanya Alma berani. Dia menentang mata Firyal yang berwarna coklat itu. Kalau dia tak mengenali Firyal mungkin dia juga akan jatuh hati pada paras rupa Firyal yang sangat tampan. Firyal memang cukup sempurna sebagai seorang lelaki. Dengan hanya sebuah renungan, pasti banyak hati wanita yang akan cair tetapi bila dia sudah mengenali siapa sebenarnya lelaki bernama Firyal, hatinya sedikit pun tak terjentik untuk jatuh hati pada lelaki itu. Malahan, dia rasa ingin mencampak Firyal jauh-jauh dari hidupnya!

“ Bukan pukul tapi mungkin lebih  dari tu.” Firyal mendekatkan mukanya dengan Alma.

Alma tersentak. Hampir terhenti nafasnya bila Firyal mendekatkan muka. Badannya dijauhkan sedikit dari Firyal. Mukanya merah menahan malu dan marah. Tiada langsungkah perasaan malu dalam diri Firyal sehinggakan berani perlakukan dirinya di hadapan orang lain? Oh lupa pula dia… lelaki seperti Firyal memang tidak pernah tahu malu. Langsung tidak fikir pasal orang lain.

“ Gila…” hanya itu yang terpacul dari ulas bibir merah Alma.

“ Memang aku gila. Dan kau akan berkahwin dengan orang gila ni. Jadi secara tak langsung kau pun gila.” Bidas Firyal selamba. Dia tersenyum senget.

Alma menggigit bibir. Ringan saja tangannya ingin singgah di muka Firyal tapi dia meniupkan sedikit kesabaran di hatinya. Dia membuang pandang. Lebih baik dia tengok orang yang lalu lalang kat luar kedai daripada tengok Firyal yang hanya tahu menaikkan darahnya.

“ Pakai cincin ni.” Arah Firyal. Di tangannya ada sebentuk cincin.

Alma membatukan diri. Dia merenung kosong cincin yang Firyal hulurkan kepadanya.

“ Kenapa? Tak cukup cantik? Atau tak cukup mahal?” Firyal menyindir.

Firyal meletakkan kembali cincin tersebut dan mengambil cincin yang lain. Kali ini cincin tersebut lebih cantik dan besar permatanya.

“ Kau nak yang macam ni ke? Atau yang ni pun tak menepati cita rasa kau?”

Ini bukan soal cincin tetapi ini mengenai perasaannya. Mengenai hidupnya.  Kenapa Firyal begitu terdesak ingin berkahwin dengannya? Atas dasar tanggungjawab? Dia langsung tidak pernah mengungkit supaya Firyal bertanggungjawab ke atas dirinya. Jadi, kenapa perlu dipaksa dirinya untuk melibatkan diri dalam perkahwinan yang tiada maknanya ini?

“ Saya tak nak cincin tu.” Suara Alma mendatar.

“ Habis tu kau nak cincin yang macam mana?” soal Firyal. Dia menyuruh Sofea mengeluarkan sejenis lagi cincin yang dirasakannya agak cantik.

“ Saya tak nak terima apa-apa cincin daripada awak. Saya tak nak kahwin dengan awak. Fullstop!”  lantas Alma keluar dari kedai emas tersebut. Jiwanya kacau. Perasaannya jadi tak menentu. Baru beberapa tapak dia mengorak  langkah, Firal sudah merentap kasar lengannya.

“ Kau nak pergi mana?” pertanyaan Firyal tidak dijawab oleh Alma. Dia kembali menarik lengannya yang dipegang kemas oleh Firyal. Dia kembali pusing untuk berlalu pergi tetapi kali ini Firyal mencengkam erat kedua bahunya. Muka Alma berkerut sedikit bila dirasakan pegangan Firyal terlalu kuat.

“ Sakitlah!” suara Alma tinggi.

“ Aku tak peduli. Selagi kita tak beli cincin selagi tu lah kau tak boleh balik.”  Suara Firyal turut naik.
Dia menarik tangan Alma kembali ke tempat tadi namun pegangannya terlepas bila Alma meronta kuat. Firyal menyumpah di dalam hati.

Alma bergegas lari bila pegangan Firyal terlepas.

“ Alma stop.” Marah Firyal sambil mengejar Alma.  

No!” Alma menjerit.  Jantungnya rasa nak tercabut kerana takut Firyal dapat menangkapnya. Apa yang dia tahu, sekarang ini dia hanya mahu jauh dari Firyal. Jauh dari realiti yang dibentangkan di hadapannya. Dia tak nak kahwin dengan Firyal! Dia benci Firyal! Firyal yang merosakkan hidupnya… Firyal yang merampas kesucian dirinya…

I said stop!” lantang suara Firyal menyuruh Alma menghentikan lariannya.

Alma berlari laju. Sesekali dia menoleh ke belakang untuk melihat sama ada Firyal masih berada di belakang mengejarnya ataupun tidak. Dan dia rasa nak menangis bila Firyal sudah semakin menghampirinya.

Tiba-tiba dia ternampak sesuatu. Langkahnya dilajukan. Dia berharap dia sempat sampai di tempat tersebut sebelum Firyal berjaya menangkapnya.

Sedikit lagi dan dia akan berjaya melarikan diri daripada Firyal. Beberapa saat kemudian kakinya melangkah masuk ke dalam tandas perempuan. Alma mengunci pintu tandas. Dia menyandar belakang tubuhnya di pintu. Dahi yang berpeluh di seka dengan belakang tangan. Nafasnya mengah. Jantungnya masih lagi berdegup pantas.

Biarlah untuk seketika ini dia menyorok di sini dahulu. Firyal tidak akan berani untuk masuk ke sini. Dia berani jamin. Setelah beberapa ketika baru dia akan keluar. Saat itu pasti Firyal sudah pergi. Mustahil Firyal sanggup menunggunya. Alma tersenyum sedikit. Walau apa pun yang terjadi, dia tak akan berkahwin dengan Firyal!



Bersambung…


4 comments: